וידאו 360 מעלות

פורסם בתאריך 7 באוקטובר 2013 מאת איל מלניק

בתור צלם יצא לי פעמים רבות לצפות בסרטוני וידאו, גם כאלה שאני צילמתי, ולהצטער על שהמצלמה לא הייתה מכוונת קצת יותר שמאלה, כי היא בדיוק פיספסה משהו מאוד מעניין שברח מהפריים או שבכלל הייתי שמח לראות מה קורה מאחורי המצלמה. בתיעוד פרוייקטים, צילום אירועים, הופעות רחוב ועוד הרבה מקרים נוספים, זה ממש מתבקש לתת לצופה את האפשרות לצפות במתרחש בלי הגבלה של כיוון הסתכלות המצלמה.

הרעיון
צלם וידאו המצלם 360 מעלות צריך לבחור זוית "חכמה" למקם בה את המצלמה, משום שנקודה זו מהווה ציר שסביבו נוכל בהמשך להסתובב 360 מעלות.במקרה זה הציר הינו סטטי ותנועת המצלמה היא למעשה שינוי המבט של המצלמה סביב אותו ציר ע"י הצופה. צילום מתוחכם יותר, נעשה כאשר המצלמה נמצאת בתנועה, כלומר במקרה זה, הציר סביבו ניתן להביט 360 מעלות משתנה לאורך מסלול הצילום. צילום וידאו 360 בתנועה משלב בתוכו 2 תנועות מצלמה, התנועה הראשונה נקבעת ע"י הצלם והיא בעצם התנועה במרחב והתנועה השניה היא סביב הציר של המצלמה ונשלטת ע"י הצופה.

הטכנולוגיה
כבר יותר משני עשורים קיימת הטכנולגיה המאפשרת צילום פנורמה 360 מעלות אופקי על 180 מעלות אנכי (כדור שלם) ויצירת סיור וירטואלי אינטראקטיבי בו המשתמש יכול לשלוט בכיון המבט של המצלמה סביב צירה. הצילום בוצע ע"י צילום מספר פריימים עם עדשה וחצובה יעודיים ולבסוף תפירת הפריימים בתוכנות יעודיות. אך כשמדובר בוידאו מתעוררות מספר בעיות שצריך לפתור:

1. צילום סימולטני- מיכיוון שצילום הוידאו צריך לתפוס את המתרחש במקביל, יש צורך לצלם את כל הפריימים במקביל, שלא כמו בצילום סטילס, לא ניתן להשתמש בסט אחד של מצלמה ועדשה, אלא יש צורך בשימוש במספר סטים של מצלמות ועדשות המחוברים יחד בכדי שניתן יהיה לצלם לכל הכיוונים במקביל.

2. פרלקס- כאשר מצלמים פנורמה סטילס 360*180 משתמשים בחצובה פנורמית המאפשרת סיבוב המצלמה סביב הנקודה הנודלית של העדשה ובכך מונעים את תזוזת האובייקטים בעומק הפריים כאשר המצלמה מסתובבת ונוצרת חפיפה אמיתית ואיכותית בין הפריימים. צילום סימולטני, עם מספר מצלמות, לא מאפשר שמירה על נקודה נודלית ולכן נוצר פרלקס. לכן צריך לקחת בחשבון שאובייקטים קרובים למצלמה ה"יושבים" בקו התפר שבין שני פריימים יראו שבורים.  באובייקטים רחוקים הפרלקס מורגש הרבה פחות ולכן יש לנסות ולמקם את קוי התפר ככל שניתן על אזורים אלו בפריים. מעבר לכך, ישנה חשיבות רבה לצורת חיבור המצלמות. המתקן שמחבר בין המצלמות חייב להיות כמה שיותר מדוייק וכזה ששומר על מרחק מינימלי בין המצלמות.

3. סינכרון בין השוטים- לאחר צילום וידאו 360 מעלות, נקבל בין 3 ל6 שוטים שאותם צריך לחבר לשוט אחד. שוטים אלו מכילים, בדרך כלל, בין 25 ל- 50 פריימים בשניה ולא משנה כמה נשתדל ובאיזה כלים אלקטרונים נשתמש, מאוד קשה להתחיל לצלם בכל המצלמות בדיוק באותה מאית או אפילו עשירית השניה. הפתרון לכך הוא סינכרון של כל השוטים בתוכנת עריכה של ערוץ הסאונד. לשם כך, רצוי להתחיל את הצילום ע"י שימוש באמצעי חיצוני המפעיל את כל המצלמות במקביל, רצוי לצלם ב FPS (פריימים לשניה) גבוה על מנת לאפשר רמה גבוהה יותר של דיוק בסינכרון. (טיפ: רצוי ליצור נקודה ברורה של סאונד שיהיה קל לזיהוי, כמו מחיאת כף).

4. תפירת הפנורמה- לאחר שפתרנו את בעיית ה sync, אנו מקבלים מספר שוטים מסונכרנים וכעת צריך "לתפור" אותם לשוט אחד בפורמט 2*1 כלומר, הרוחב כפול מהגובה (לדוגמה: רוחב 4000px גובה 2000px). את תפירת השוטים ניתן לעשות בשתי דרכים: הדרך הראשונה היא להשתמש בתוכנת תפירה המשמשת לתפירת פנורמות סטילס. לשם כך יש ליצור מכל שוט, ע"י תוכנת עריכה, רצפים של תמונות סטילס (jpeg/tiff), לתפור פנורמה אחת באותה צורה שתופרים תמונת סטילס ולשמור תבנית בה נשתמש לתפירת כל הפנורמות באופן אוטומטי (תוכנת PtGui מאפשרת זאת). בסוף התהליך נקבל רצף של תמונות פנורמה בפורמט1*2. את הרצף הזה נכניס לתוכנת עריכה, נצרף את פס הקול ונייצא קובץ סופי. הדרך השניה היא להשתמש בתוכנה יעודית לתפירת פנורמת וידאו (לדוגמה: kolor autopano video). דרך זו מאפשרת גם סנכרון של כל השוטים לפני התפירה. אם כן, מדוע לבחור בדרך הראשונה, היא ארוכה יותר, מצריכה שלבים רבים ולוקחת הרבה זמן. לכן ברוב המקרים נבחר לתפור את הוידאו בדרך השניה אך במקרים בהם יש בעיות בתפירת הפנורמה, הדרך הראשונה מאפשרת יותר שליטה לכל אורך התהליך ובכך ניתן לבצע תפירה מדוייקת ואיכותית יותר.

מה היום ומה מחר?
ניתן לומר שטכנולוגיה זו נמצאת  בשלב הפריצה. כיום הטכנולוגיה ניתנת לצפייה ברשת האינטרנט באמצאות נגני פלאש ואינה נתמכת ע"י טלפונים חכמים . ניתן אומנם למצוא אפליקציות שיש להן גישה טובה יותר לחומרה מאשר לדפדפנים, המנגנות וידאו 360 מעלות. למעשה, ניתן לייצר נגנים ב html 5 אך הטלפונים החכמים לא מאפשרים, עדיין, תכונה זו בגלל מגבלות החומרה. כיום ניתן לייצר סרטוני 360 מעלות באיכות מדהימה בתוכנות תלת מימד וכן לייצא פנורמות וידאו 360 סטראוסקופיות, כלומר, וידאו 360 עם משקפי תלת מיימד. בשלב הבגרות של הטכנולוגיה סביר שניתן יהיה לנגן את הוידאו גם במכשירים הניידים החכמים ללא שימוש באפליקציה מיוחדת, ברגע שזה יקרה אני מאמין ש youtube יכניסו נגן פנימי שלהם, כך שניתן יהיה להעלות סרטוני פנורמה 360 ו youtube יאפשר אינראקטיביות בתוך הוידאו, כפי שקיים כיום עם סרטוני תלת מיימד. כשזה יקרה נתחיל לראות יותר ויותר סרטוני 360 מעלות ומי יודע אולי זה יגיע גם למסך הגדול.